کد مطلب:231967 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:303

ماه آذار
ماه اول بهار را به زبان رومی آذار [1] گویند. و عدد روزهای این ماه سی است. و در این ماه شب و روز نیكو می باشد یعنی هوا معتدل می باشد و بسیار گرم و بسیار سرد نیست. و زمین نرم می شود كه از آن اقسام گلها و ریاحین و گیاهها می روید. و بلغم [2] كم می شود. و خون در بدن شروع در زیادتی و حركت می نماید. چه مزاج این فصل گرم است و مزاج بلغم سرد، پس بلغم [3] گداخته می شود و مناسب مزاج خون [4] است كه گرم و تر است. پس خون در این فصل زیاد می شود و باید كه استعمال نموده شود در این فصل غذاهای



[ صفحه 39]



لطیف و گوشتهای نازك [5] و تخم مرغ نیم پخت. و آشامیده شود در این فصل شراب حلالی كه بیان نموده خواهد شد، بعد از آنی كه پاره ای آب داخل آن نموده باشند. و در این فصل از خوردن پیاز [6] و سیر [7] و ترشیها [8] پرهیز باید نمود. و نیكو و پسندیده است در این فصل خوردن مسهل [9] [10] و فصد [11] [12] و حجامت [13] [14] نمودن.


[1] كه آزار هم نوشته اند نخستين ماه فصل بهار سال سرياني و رومي است.

[2] پزشكان كهن بلغم را از ساخته هاي جگر مي دانستند. به باور آنها بلغم، خوني است ناپخته كه به هنگام نياز بدن به خون تبديل مي شود.

[3] Phlegm.

[4] Sanguin.

[5] Thin meats.

[6] Onion.

[7] Garlic.

[8] Acids.

[9] Purgative.

[10] شكم آور، اسهال آور.

[11] Phlebotomy.

[12] رگ زني. در گذشته هنگامي كه حجم يا غلظت خون از اندازه ي معمول بحراني تر مي شد معتقد بودند كه اساسي ترين درمان كاستن خون از طريق رگ زدن مي باشد.

[13] Ventouse.

[14] گرفتن خون از بدن به طريقي كه با تيغ مخصوصي پوست قسمتي از پشت را ميان دو كتف برش داده و با ابزار مخصوصي (شاخ حجامت) قسمتهاي بريده شده ي پوست را مي مكد. (فرهنگ معين، جلد اول، صفحه ي 1341). لازم به يادآوري است توضيح ياد شده در فرهنگ معين يكي از انواع حجامت است و در نقاط ديگر بدن نيز اندامهايي براي حجامت در نظر داشته اند.